Rabu, 25 November 2015

Harga Perlengkapan Buat Sepeda

Bermain basikal pada jalur offroad sangatlah berbeza berbanding dengan di jalan raya. Banyak persiapan yang harus diperhatikan, baik fizikal mahupun basikal. Jadi berdasarkan pengalaman peribadi, untuk menjamin keselamatan dan keselesaan berbasikal yang jauh dari "peradaban" ada beberapa item yang perlu dipersiapkan. Berikut gambar beberapa peralatan basikal gunung tersebut (note: bukan untuk menuruni bukit) dan julat harganya.

Brek Cakera (Disc Brake).
Seharusnya peranti ini bukan kategori kelengkapan, tetapi kerana pernah mempunyai pengalaman buruk dengan v-brake. akhirnya saya masukkan saja ke dalam senarai.
Harga bermula: Rp.450.000, - an

Helm (Helmet).
Peranti yang wajib untuk melindungi aset di tubuh kita yang paling berharga. Berat dan bentuk topi keledar satu sama lain boleh berbeza-beza. pilih yang sesuai untuk anda.
Harga bermula: Rp 95.000.- an

Sarung Tangan (Glove).
Pelbagai jenis sarung tangan digunakan untuk melindungi tangan dan agar tangan tidak cepat lelah. Sarung tangan ini ada yang mempunyai galas buih, kulit hingga ke gel.
(non gel) Harga bermula: Rp 35.000, - an
(gel) Harga bermula: Rp 150.000, - an

Rescue tools (allen key plus set).
Peranti ini harus selalu kita bawa semasa berbasikal, berguna untuk menyelesaikan masalah pada basikal kita. Biasanya berupa gabungan kunci 'L' (allen key) dan kunci lain. Kebanyakan baut pada basikal gunung hanya boleh dikerjakan dengan kunci 'L'.
Harga bermula: Rp.25.000, - an

Pengungkit ban (tire lever).
Berguna untuk membuka ban luar bila ban kia kempis. Biasanya dijual bersama dengan peranti penambal ban seperti lem, kertas pasir dan penambal.
Harga bermula: Rp.20.000, - an

Pemutus rantai (chain tool).
Berguna untuk memutuskan dan menyambung rantai basikal. Sangat mungkin dalam sustu perjalanan berbasikal, rantai tiba-tiba terputus.
Harga bermula: Rp.20.000, -an

Pam (pump).
Kelengkapan wajib bila perlu mengepam tayar di tengah hutan (jauh dari peradaban). Biasanya alat ini memliki penampang untuk di kaitkan pada frame basikal.
Harga bermula: Rp.25.000, -an

Ban dalam (inner tubes).
Walaupun pengunkit ban (tire lever) biasanya dilengkapi dengan alat tambal ban. Lebih baik membawa ban cadangan sendiri. lebih cepat dan ringkas. Sewaktu membeli perhatikan ukurannya, pastikan sesuai dengan saiz ban luar.
Harga bermula: Rp 12.000, -an

Hydra Pack atau botol minum.
Air adalah sesuatu yang wajib dibawa sewaktu berbasikal. Entah menggunakan botol atau hydra pack. Hydra pack adalah tempat air yang satu paket dengan begnya, mempunyai selang yang menjulur melewati punggung, tujuannya agar mulut kita boleh mengambil air dari hos. note: kerana harganya mahal, kebetulan saya belum punya :-). Kapasiti air yang boleh ditampung antara 1,5- 2 liter.
Harga bermula: Rp 250.000, -an

Cleat Pedal System.
Sistem pedal khusus yang mempunyai fungsi cangkuk ke kasut. Dengan menggunakan pedal jenis ini, telapak kasut tidak mudah terlepas dari pedal, sehingga tenaga yang disalurkan ke pedal lebih berkesan. Penggunaan alat ini perlu latihan, seringkali penunggang basikal terjatuh hanya kerana tidak sempat melepaskan pengait kasut dari pedal ini.
Harga mulai Rp 155.000, - an

Kasut MTB.
Untuk menggunakan cleat pedal system, diperlukan kasut khusus juga. Kasut ini mirip sekali dengan kasut hiking, bezanya bahagian telapaknya lebih keras (sangat kaku) dan mempunyai besi pengait (cleats) di bahagian telapak depannya.
Harga mulai Rp 350.000, - an

Penahan lumpur (mud fender).
Penahan lumpur untuk roda depan yang dipasang di bahagian bawah frame bukanlah untuk gaya-gayaan. Alat ini berguna untuk melindungi mata dari percikan lumpur dan batu. Sangat berguna bagi yang menggunakan kaca mata tolak yang biasanya tidak mempunyai kacamata khusus.
Harga bermula: Rp 35.000, - an

Kacamata Sport.
Sangat disaranan untuk menggunakan kacamata sport untuk melindungi bahagian penglihatan dari pelbagai ancaman. misalnya jatuh di bahagian muka, batu, lumpur dan lain sebagainya.
Harga bermula: Rp 30.000, -an (beneran..coba aja cek di abang2 pinggir jalan ..)

Baju khusus untuk berbasikal ini biasaya terbuat dari bahan yang anjal (mudah melar) dan memiiki banyak bolongan di bahannnya. Sangat selesa digunakan untuk berbasikal, Bila kepanasan di siang hari, bahan baju ini cepat melepas panas di tubuh.
Harga bermula: Rp 100.000, -an

Bicycle short.
Seluar khsus berbasikal ada bermacam - macam. Biasanya yang paling sering digunakan adalah model yang ketat dan satu lagi yang mirip seluar pendek.
Harga bermula: Rp 60.000, -an

Tidak ada komentar:

Posting Komentar